maandag 30 april 2007

Boomhommel



De hommels in onze mezenkast zijn vermoedelijk boomhommels. Logisch zou je denken, het nestkastje hangt ten slotte in een boom. Maar.. er is meer waar je een boomhommel aan herkent. Wat ik heb kunnen zien van de hommels die af en aan vliegen, zijn de witte puntjes aan het achterwerk, en ik had het idee dat ze verder helemaal donker waren, terwijl in mijn perceptie de hommel gewoon een grote bij is, ook zwart met geel gestreept, alleen iets donziger. Deze definitie is wat kort door de bocht heb ik ontdekt. Ook hommels heb je in verschillende smaken, bijvoorbeeld zwart met rood, bruin met grijs en geel, bruin met zwart en wit, en ook geel en zwart maar dan met een wit achterwerk.

Nu heeft de boomhommel in principe een bruinrood borststuk en een zwart achterlijf met een wit puntje onderaan, echter zijn soms de werksters (en sommige mannetjes) helemaal donker met een witte punt. Dat klopt dus met wat ik heb gezien. Verder nest de boomhommel boven de grond (een aardhommel bijvoorbeeld veelal ondergronds) en met regelmaat in nestkastjes (mits deze de vorige winter niet zijn schoongemaakt). Duidelijk dus. In de mezenkast in de linde woont een kolonie boomhommels.

Deze bijgevoegde foto heb ik van Wikipedia

Geen opmerkingen: