zondag 13 mei 2007

Aziatische invasie



Leuk, lieveheersbeestjes. Ik had een tijdje geleden een boekje gekocht, gelijk met het hommelboekje, om de soorten die ik in de tuin vond nader te onderzoeken. Nu staan er in het boekje de meest voorkomende soorten zoals de twee-stippelige, de zeven-stippelige en tien-stippelige. Vanochtend zag ik een parend stel, op de geranium (zie foto) met een flinke hoeveelheid stippen hetgeen ik natuurlijk direct nader moest onderzoeken. Ik heb het parende paar brutaal een keer of 35 vastgelegd en de stippen nauwkeurig geteld. Ik kwam op 18.

Nu ziet 'het 18-stippelige lieveheersbeestje' er volgens mijn KNNV (vereniging voor veldbiologie)-boekje er heel anders uit, namelijk roodbruin tot kastanjebruin met 16 geelwitte vlekjes. Bovendien zit deze vooral op dennebomen.

Wikipedia lijkt het antwoord te hebben, het lijkt te gaan om het 'veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje', een agressieve predator die in Belgiƫ in het verleden is ingevoerd om de strijd met de bladluis aan te gaan, maar zich nu heeft gevestigd in de vrije natuur. Gezien het feit dat deze soort bij gebrek aan luizen ook andere soorten lieveheersbeestjes, rupsen en vlindereitjes opeet, vormt ze een bedreiging voor de inheemse soort.

Gelukkig hebben wij behoorlijk wat luis in onze tuin.

Op wikipedia stond een oproep om waarnemingen te melden, ik heb de foto's opgestuurd.

Geen opmerkingen: