zondag 6 mei 2007

Kwajongens




Schooiers zijn het, eksters. En niet alleen vanwege het feit dat ze azen op eitjes en jonge vogels die ik graag in mijn tuin zie. Ze pikken de vuilniszakken open, ze struinen het terras af naar etensresten (maar niet als we er zitten, zo laf zijn ze dan ook wel weer), ze komen zelfs op de spareribs op de barbecue af, en de afgekloven botten nemen ze mee. Ze hebben het gemunt op onze fruitbomen en -struiken (vorig jaar heb ik een jonge ekster uit het net dat over de moerbei hing geplukt), pakjes shag op de tuintafel zijn niet veilig en de kauwtjes en duiven zijn uit de tuin verdreven (nu vind ik dat van de laatste niet zo erg). Ze weten zich in het voederbakje voor meesjes te wurmen om deze leeg te halen. En sinds vanochtend moet de bamboeuitvoering van het bijenkastje het ontgelden. De bamboe heeft hun interesse gewekt. Eerst dachten we dat ze er eitjes en larven uit aan het vissen waren, maar juist het dit kastje was nog niet 'bemetseld'. Nu vermoed ik dat het ze om het materiaal te doen is.

Maar toch, als je eenmaal zo'n ekster uit een net bevrijd hebt terwijl je door die grote zwarte snavel in je handen gepikt wordt, dan schept dat toch een band, hoe eenzijdig ook. Ik verheug me nu al op de dag dat de kersen rijp zijn, en we weer netten ophangen.

Geen opmerkingen: