woensdag 16 mei 2007

Zo schuw als een mus




Ik weet het niet met die mussen, zo brutaal als ik ze me herinner op het terras van Vertigo, zo schuw zijn ze nu rondom onze tuin. Ik heb een huismus betrapt op het maken van een nest onder de dakgoot van de buren (op de foto zie je de bewuste dakgoot), en hoewel ik al menig uur in de tuin heb zitten wachten, camera standby, krijg ik de indruk dat het beestje verschijnt zodra ik me net omgedraaid heb of net de keuken in loop. Want als ik me dan weer omdraai, of door het keukenraam kijk, zie ik net iets het nest binnenglippen.

Voor wat betreft de foto met die enorme conifeer, daar bovenin zit de heggenmus triomfantelijk te zingen. Deze heb ik een keer in een van de plantenbakken in de tuin van dichtbij mogen zien, ook terwijl ik in de keuken stond. Verder laat ie zich alleen uitbundig horen vanuit de beschutting van zijn conifeer, uit het zicht.

Ze zijn niet verwant, biologisch gezien, al dragen ze deels dezelfde (Nederlandse) naam. Ze zijn wel beide algemeen voorkomend. En in ons geval kennelijk alleen te bekijken van achter het keukenraam.

Geen opmerkingen: