zaterdag 5 mei 2007

Huislook





Ik ben gek op vetplanten. Of liever succulenten (als een volwaardig tuinbezitter strooi ik steeds meer met latijnse benamingen), en helemaal die die als rozetjes bloeien. Sempervivum (familie Crassulaceae) heb ik geleerd inmiddels. Nu was ik op zoek naar de Nederlandse benaming voor mijn excellijst. (ik houd een lijst bij met alle planten in de tuin en de bloeidata, zo kunnen we vergelijken wat er wanneer bloeit en dan vooral in verhouding tot andere jaren... ik weet het, het moet niet gekker worden). De Nederlandse benaming voor Sempervivum is 'huislook', niet te verwarren met zaken als bieslook en knoflook die weer onder een andere familie vallen (Alliaceae).

Ik vind die naam toch wat tegenvallen. Sempervivum betekent immers 'altijd levend' en huislook... volgens mij niet. In het Engels kom ik nog wel 'liveforever' tegen als naam, hetgeen ook een stuk meer tot de verbeelding spreekt.

Hoe dan ook, mijn Sempervivums (Semperviva?) breiden zichzelf uit zoals te zien op in ieder geval de bovenste foto. Ik ben benieuwd naar de bloemetjes.

Geen opmerkingen: